אנשים רבים, מכרים ולקוחות חדשים שואלים אותי "כמה עולה שיפוץ?" זו שאלה שאני מתה עליה ?. אני תמיד עונה: "כמה עולה חולצה? יש חולצה של פראדה ב-2000 ₪ ויש חולצה של זארה ב-120 ₪…" אותו דבר עם שיפוץ. אז איך נדע כמה יעלה לנו השיפוץ? ואיך נדע לבנות תקציב נכון?

הייתה לי מורה מצוינת ששמה ברברה והיא תמיד לימדה אותנו הפשושקות (ככה היא קראה לנו) ששיפוץ בסיסי עולה בהערכה גסה ביותר כ-1500 דולר למ"ר (לא כולל ריהוט והלבשת הבית). עם השנים גיליתי שצדקה פחות או יותר, כלומר אם יש לכם דירה של 100 מ"ר שיפוץ יסודי יעלה בערך 600,000 ש"ח. אבל, וזה אבל גדול, לא תדעו כמה יעלה לכם השיפוץ עד שלא תעשו תכניות מפורטות, כתבי כמויות ותקבלו הצעות מחיר מכל ספקי הפרויקט.

 

השיפוץ מורכב מכמה מרכיבים:

  1. עלות קבלן "עבודות שחורות" (הריסה, בניה, אינסטלציה, חשמל, ריצוף, צבע).
  2. פרופילי אלומיניום או ברזל בלגי לכלל החלונות בבית, לרבות תריסים ורשתות.
  3. מערכת מיזוג אוויר חדשה.
  4. ריצופים, חיפויים וכלים סניטרים.
  5. נגרות רטובה, הכוללת את המטבח ואת ארונות חדרי הרחצה והכביסה.
  6. נגרות אמן – כלל הרהיטים, הארונות, שידות או ספריות שאתם מתכננים בבית.
  7. תאורה.
  8. דלתות.
  9. שונות.
  10. ריהוט וסטיילינג.
  11. שכר מעצב/ת ויועצים.

עכשיו נתחיל לבחון כל פריט ופריט…

1. עלות קבלן

כאשר המעצבת שלכם תסיים להכין את כל תכניות העבודה שלכם בהתבסס על האופציה התכנונית שסיכמתם עליה, אם היא יסודית היא תכין לכם גם "כתב כמויות" הכולל פירוט של כל העבודות הנדרשות בדירה: הריסה, בניה, עבודות בטון, אינסטלציה, חשמל, ריצוף, עבודות גבס, טיח וצבע (כתב הכמויות הוא מסמך חשוב ביותר שהופך לאחר מכן לסוג של נספח להסכם שלכם עם הקבלן אך על כך במאמר אחר). את כל החבילה הזאת שולחים לשניים שלושה קבלנים, ומקבלים הצעת מחיר לכלל "העבודות השחורות". זהו החלק המשמעותי ביותר בתקציב.

בשלב הבא לאחר שבחרתם הקבלן, אפשר לעבור על ההצעה ולראות מה ניתן להפחית או על מה ניתן לוותר כדיי שתעמדו בתקציב. תמיד כדאי לשמור משהו בצד כי תמיד אך תמיד יש התפתחויות בלתי צפויות או משהו שבא לכם להוסיף ברגע האחרון או שהמעצב/ת לא פירט בכתב הכמויות והקבלן שכח להתיחס אליו.

2. פרופילים לחלונות

מעצב/ת רציני בונה דבר שנקרא "רשימות אלומיניום". אלה מיני תכניות שמתארות לקבלן האלומיניום אילו חלונות, תריסים ורשתות אתם רוצים בבית. על סמך הרשימות תקבלו הצעות מחיר מ-2-3 אנשי אלומיניום. חלומה הרטוב של המעצב/ת שלכם שתלכו דוקא על פרופילים דקים (ספקים כגון אפקס או פרפקט) או על פרופילים בלגיים ואז תפנו כמובן לספקים הרלוונטיים אך העיקרון דומה. גם פה ניתן לשבת עם הספק הנבחר ולבחון כיצד ניתן להוזיל ההצעה אולי לוותר על רשתות בחלל הציבורי? לעשות תריס רפפה ולא גלילה חשמלי?

3. מערכת מיזוג אוויר

 פונים עם תכנית מיזוג אוויר רעיונית ל-2-3 ספקי מיזוג אוויר ומחליטים יחד על מערכת מיזוג האוויר בבית. ישנן אינספור אפשרויות וקומבינציות – מהצעה זולה של מערכת מיני מרכזית אחת לכל הדירה ועד למערכת מורכבת של VRF עם מנוע אחד ויחידות פנים נסתרות בכל חדר בנפרד. לעלות המנוע והמאייד יש להוסיף את עלות הגרילים/מפזרי האוויר, צנרת גז המתומחרת לפי מטר אורך, עלות פתחי טיפול, עלות צינורות שרשוריים במערכת מיני מרכזית וכו'. יש לקחת בחשבון שמערכת מיני מרכזית מחייבת הנמכות גבס שאף היא עולה כסף ומתומחרת ע"י הקבלן הראשי. קשה לומר בכמה תסתכם עלות המערכת שכן תלוי באיזו מערכת תבחרו.

4. ריצופים חיפויים וכלים סניטריים

ניגשים ל-2-3 ספקי כלים סניטריים מוכרים ואהובים כגון מודי, חזי בנק, ומקבלים הצעת מחיר לכלל הכיורים, הברזים, האמבטיות, הריצופים והחיפויים בדירה, במדויק ע"פ הכמויות שמוסר/ת להם המעצב/ת. כיום רוב הספקים האלה יודעים לספק גם פרקט ואבן טבעית, אם כי אני באופן אישי מעדיפה ללכת לספק שמתמחה בחומרים טבעיים. עלות סעיף תלויה מאוד במה שתבחרו  – החל מחיפוי גרניט פורצלן פשוט של 30/60 ועד אריחים דקים של 1.50/3….

5. נגרות רטובה (מטבח וחדרי רחצה)

הולכים ל-2 חברות מטבחים ומקבלים הצעת מחיר למטבח על בסיס התכנית של המעצב/ת. במקביל כדאי לקבל הצעת מחיר גם מנגר פרטי. מניסיוני נגר פרטי יעלה פחות מחברת מטבחים בעיקר אם התקשרתם איתו לביצוע שאר הפריטים בבית – סעיף 6 – אך חברות המטבחים, בעיקר מחו"ל, נותנות בד"כ ערך מוסף שאין לנגר, הבא לידי ביטוי בעיקר באבזור פנים של המטבח או בחומרים מיוחדים שרוב הנגרים לא עובדים איתם (למשל נירוסטה). לעלות המטבח יש להוסיף את עלות השיש (החל מאבן קיסר ועד חומרים איכותיים יותר כגון דקטון או אבן טבעית) וכמובן את עלות מוצרי החשמל.

את ארונות חדרי הרחצה שלכם יוכל לבצע נגר פרטי (לא כולל משטח, שיעלה בנפרד בהתאם לספק שיבחר – קוריאן, ספק אבן קיסר, זכוכית וכו) או שתוכלו לרכוש ארונות רחצה מוכנים המגיעים בדרך כלל עם משטח, כיור וברז, והמצויים בשפע בכל רמות המחיר אצל ספקי הסניטריה – סעיף 4.

6. נגרות אמן

הדירה שלכם מורכבת כמובן גם מארונות בגדים, ארונות שרות, שידות, ספריות, שולחנות עבודה ושידות צד שחלמתם עליהם. את כל אלה יכול לבצע נגר פרטי, על בסיס תכניות של המעצב/ת (או ע"י הפקת תכניות בעצמו אם מדובר בנגר צמרת), ולתת לכם תמחור מראש. אפשרות אחרת היא לבצע עם הנגר רק ארונות נישה או ארונות פונקציונאליים ולרכוש בנפרד פריטים כגון ארונות פרי סטנדינג, ארונות הזזה, חדרי ארונות קופמלט, שידות או ספריות מוכנות. נגרות פרטית היא דבר יקר ועשויה להגיע לעשרות אלפי שקלים, תלוי בכמות הפריטים, רמתם וגודל האגו של הנגר.

7. תאורה

התאורה בבית או בדירה שלכם מורכבת משני סוגים עיקריים: תאורה טכנית/פונקצינאלית – בעיקר הגופים השקועים, המותקנים בגבס, או הגופים המעניקים אור כללי לחללי הבית, ותאורה דקורטיבית – גופים תלויים או עומדים בד"כ שמעניקים גם יופי אסתטי לבית בדומה לרהיט. בעיקר לגופים הטכניים, כדאי לקבל תמחור כבר בשלב מוקדם, גם שתדעו שאתם עומדים בתקציב וגם מפני שסוג הגופים משפיע על התמחור של עבודות הקבלן (הכנות בגבס, הסתרת שנאים וכו). רצוי לפנות לחברה מוכרת וגדולה ולנצל את הידע שהם מעניקים כיועצי תאורה לכל דבר וענין. את הגופים הדקורטיבים תמיד תוכלו לקנות גם במקומות אחרים בשלב מאוחר יותר.

8. דלתות

מחברת דלתות מוכרת או מהנגר הפרטי שלכם. עלות הדלתות משתנה, מדלת פשוטה עם חיפוי מחומר פלסטי ועד דלת עם משקופים נסתרים בקיר (קו אפס) שעלותה יכולה להגיע לכמה אלפי שקלים. לכך יש להוסיף כמובן את עלות דלת הכניסה באם החלטתם להחליפה.

9. שונות

סעיף זה כולל בעיקר מערכות נוספות שאינן תנאי הכרחי לשיפוץ אך שהחלטתם להוסיף לבית: חימום תת רצפתי, חשמל חכם, מערכת קולנוע ביתית מתקדמת, מערכת אזעקה, קמין, טוחן אשפה למטבח או מערכת טיהור מים.

10. ריהוט וסטיילינג

הסעיף הכי חשוב!!! מדובר בכלל הרהיטים, אביזרים, מוצרי טקסטיל (שטיחים, מצעים, כריות), כלי מטבח, דקורציה, גופי תאורה דקורטיביים, טייחים, חיפויים מיוחדים ועוד, והמעניקים לבית את המראה הסופי ומביאים לידי ביטוי את טעמכם האישי. למצער, פעמים רבות לקוחות אינם מותירים תקציב לסעיף זה ואומרים לעצמם שבהמשך ירכשו את הפריטים שירווח להם קצת, אך מניסיוני, מה שלא עושים בתוך 3 חודשים מסיום השיפוץ בדרך כלל לא עושים! חשוב מאוד לשמור תקציב לסעיף זה, לפחות לחלל הציבורי ולחדר השינה הראשי.

11. שכר מעצבת ויועצים

יש לקחת בחשבון את עלות המעצבת כאשר נהוג לשלם בין 5-10% מערך הפרויקט. רצוי לקבל כמה הצעות ולהשוות ולשים לב בעיקר לסעיף הפיקוח. רוב האדריכלים והמעצבים אינם נותנים "פיקוח צמוד" אלא מגיעים לאתר בנקודות קריטיות. זה הזמן לשקול האם ברצונכם לשכור בנוסף מפקח בניה שיבדוק שהקבלן עושה את עבודתו תוך שימוש בחומרים באיכות שסוכמה ובהתאמה לתכניות. לעיתים נדרש להיעזר ביועצים חיצוניים כגון מהנדס או קונסטרוקטור כאשר רוצים למשל להוריד עמוד בדירה או תקרה. ניתן גם לשכור שירותיהם של יועצי חשמל או תאורה.

לסיכום

מקווה שנתתי לכם מושג בסיסי ממה מורכבות עלויות השיפוץ, ואיך בונים תקציב לשיפוץ. למידע נוסף כתבו או צלצלו אלי ונקבע שיחת היכרות קצרה ובלתי מחייבת! ואם אין לכם כסף לשיפוץ אז כמו שהמורה שלי הייתה אומרת אפשר תמיד למכור כליה…

שלכם באהבה לסטייל,

מיכל

 

1 תגובה

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *